روانشناسی

  • ۰
  • ۰

حتماً شنیده‌اید که مردم می‌گویند تصمیم‌گیری در زندگی برایشان دشوار است. همه ما باید تصمیماتی در زندگی بگیریم. ممکن است این تصمیمات به سادگی انتخاب ناهاری که می‌خوریم باشد یا تصمیماتی سخت و پیچیده مانند فرد مورد نظر برای ازدواج یا انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه.

برخی از افراد، قدرت تصمیم‌گیری کافی ندارند و سعی می‌کنند با تقلید از اعمال دیگران یا در مواقعی فقط با شیر یا خط یک سکه، تصمیم بگیرند. این افراد شاید اطلاعات کافی برای اتخاذ یک تصمیم صحیح نداشته باشند اما می‌توان با استفاده از تکنیک هایی، این مورد را بهبود بخشید.

در تعریف تصمیم‌گیری باید گفت که این موضوع یعنی پروسه انتخاب بین دو یا چند چیز. افراد معمولاً بر اساس سلایق و آن چیزی که ترجیح می‌دهند، تصمیم می‌گیرند. معیار تصمیم اغلب به ارزش وابسته بوده یعنی هر فرد تصمیم می‌گیرد تا به چیزی که برایش ارزش دارد برسد. هر تصمیمی ممکن است ریسک داشته باشد و نتیجه‌ای از آن حاصل خواهد شد.

تصمیم‌گیری و روش‌های آن

 

4 روش مهم برای تصمیم‌گیری

کری پترسون، جوزف گرنی، ران مک‌میلان و آل سویزلر در کتاب Crucial Conversations Tools for Talking When Stakes Are High (ابزارهای حیاتی گفت‌و‌گو) درباره روش‌های تصمیم‌گیری رایج و نحوه انتخاب بهترین راه برای دریافت بهترین نتیجه، توضیحاتی را ارائه کرده‌اند. بر این اساس، 4 روش رایج و موثر برای تصمیم‌گیری وجود دارد که به شرح زیر است:

1 – اجبار: تصمیمات بدون هیچ دخالتی گرفته می‌شوند

2 – مشورت: نظرات دیگران شنیده می‌شوند

3 – رای گیری: گزینه‌های موجود بررسی شده و رای‌گیری انجام می‌شود

4 – اجماع: بحث تا جایی که همه بر یک نظر توافق کنند

تصمیم‌گیری در زندگی

 

مشاهده مقاله  بررسی معضل توهم شفافیت در سخنرانی و ترس سخنرانان (2)

اجبار

بر اساس مطالب کتاب ابزارهای حیاتی گفت‌و‌گو، این روش را می‌توان به شکل زیر تعریف نمود:

این روش به یکی از دو شکلی که در ادامه می‌گوییم ظاهر می‌شود. یا نیروهای بیرونی شما را وادار به تصمیم می‌کند و چاره‌ای برایتان باقی نمی‌ماند یا شما تصمیمات خود را بر دوش دیگران قرار می‌دهید و آن‌ها را دنبال می‌کنید.

 

مشورت

در این روش یک فرد، از افراد دیگر می‌خواهد نظر خود را بیان کنند و این موضوع در تصمیم‌گیری نهایی تاثیر گذار است. مشورت یک راه بسیار خوب برای حمایت شدن و به دست آوردن ایده‌های تازه است. البته نه بیش از حد! رهبران بزرگ، والدین و زوج‌ها معمولاً برای تصمیم‌گیری چنین روشی را استفاده می‌کنند.

مشورت در تصمیم‌گیری

 

رای گیری

رای گرفتن برای مواقعی که تاثیرگذاری در تصمیم، از همه چیز مهم‌تر است، بهترین انتخاب به نظر می‌رسد. ممکن است افراد برای مدتی گزینه‌های موجود را بررسی کرده و نهایتاً رای گیری کنند. این روش باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود اما زمانی که بعضی از افراد به هیچ وجه موافق نیستند، بدرد نمی‌خورد. در چنین مواقعی باید از اجماع بهره گرفت.

رای گیری در تصمیم‌گیری

 

اجماع

اجماع یعنی آنقدر به بحث ادامه دهید تا همه یک نظر واحد را بپذیرند و هیچ مخالفتی با آن وجود نداشته باشد.این روش قادر است اتحاد بسیار محکمی به وجود بیاورد اما اگر به درستی اجرا نشود، چیزی جز هدر دادن وقت نخواهد بود. اجماع تنها باید زمانی به کار گرفته شود که مسئله بسیار پیچیده است یا لازم است تمام افراد از تصمیم نهایی حمایت کنند

 

اگر شما هم مسیر زندگی پرپیچ و خمی داشته اید کلیک کنید

سایت دانشگاه زندگی با شماست

  • ۹۹/۰۲/۲۰
  • کیمیا یزدانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی