روانشناسی

۷ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا می دانید طبق آماری که در سراسر جهان گرفته شده, اکثر انسان ها از سخنرانی کردن تا حد مرگ می ترسند؟ این افراد دائما فکر میکنند که اگر متن سخنرانی را فراموش کنند چه؟ اگر همه چیز درست پیش نرود چه؟ اگر از دید مخاطب بد دیده شوند چه؟ مخاطبین در موردشان چه فکری می کنند؟ چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنند؟ و غیره. این ها افکاری است که باعث می شود مردم از صحبت کردن در جمع نفرت داشته باشند.

البته تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی وجود دارد. خوشبختانه با استفاده از تکنیک های حافظه می توان این ترس را از بین برد. البته این تنها دستاورد این تکنیک ها نیست. شما با استفاده از تکنیک های حافظه می توانید سخنرانی جذاب،به یاد ماندنی و همراه با ارتباطات موثر داشته باشید. در زیر تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی به شما پیشنهاد خواهد شد. با استفاده از این تکنیک ها می توانید متن سخنرانی را به یاد داشته باشید و اعتماد به نفستان را در سراسر مراسم حفظ کنید.

تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی
تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی

تکنیک کلی برای فراموش نکردن متن سخنرانی

برای سخنرانی خود یک طرح کلی بنویسید

هرگز سعی نکنید متن سخنرانی تان را کلمه به کلمه حفظ کنید. شما که آدم اهنی نیستید! سخنرانی شما باید طبیعی و پویا به نظر برسد.

زمانی که شما طرح کلی و نکات اصلی متن سخنرانی را به خاطر می سپارید, آزاد هستید تا هر ایده فوق العاده و جدیدی که حین سخنرانی به ذهنتان میرسد را اضافه کنید. در نتیجه یک سخنران بی نظیر و حرفه ای خواهید بود. طرح کلی شما باید شامل تمام ایده های اصلی و ایده های حمایت کننده باشد.

متن سخنرانی را بنویسید

برای اینکه متن سخنرانی را به خاطر بسپارید باید آن را روی کاغذ بنویسید. این کار شامل مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری است.

درست است که نباید متن را کلمه به کلمه حفظ کنید, اما باید متن اصلی سخنرانی را بنویسید!

متن سخنرانی را با صدای بلند بخوانید

قبل از استفاده از هر روش دیگری برای حفظ کردن متن سخنرانی، باید متن را بخوانید و بشنوید. بدین ترتیب حواس بیشتری را درگیر“عمل حفظ کردن” می کنید. اگر امکانش بود، سعی کنید  در مکانی متن سخنرانی را بخوانید که صدایتان بپیچد. با این روش گوشتان به صدایی که قرار است در هنگام سخنرانی بشنود عادت می کند. در نتیجه شما راحت تر می توانید در مکان های عمومی سخنرانی کنید. اگر فضای تمرین اجازه داد, مطابقت داشتن حرکات و زبان بدن با کلماتی که می گویید را نیز تمرین کنید.

چه قسمت هایی را کامل حفظ کنید و کدامیک را به خاطر بسپارید؟

همانطور که قبلا گفتیم در اکثر سخنرانی ها نیازی نیست که کلمه به کلمه متن ارائه را حفظ کنید. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید مقدمه متن خود را کلمه به کلمه  (و یا چیزی بسیار نزدیک به متن اصلی ) حفظ کنید. این کار کمک می کند تا مابقی ایده های کلیدی , جزئیات اصلی بدنه متن را بدون حفظ کردن به خاطر بسپارید. به خاطر سپردن معرفی و یا مقدمه در آغاز سخنرانی می تواند به آرام نگه داشتن شما و تطبیق دادن شما با شرایط کمک کند.

تمرین, تمرین و باز تمرین

هر چقدر بیشتر تمرین کنید,بیشتر از فراموش کردن متن سخنرانی جلوگیری خواهید کرد. از یک دوست کمک بگیرید. از او بخواهید به عنوان مخاطب بنشیند تا برایش سخنرانی کنید.

متد سفر ذهنی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی

با استفاده از “روش سفر ذهنی”  به سرعت می توانید تا بیست کلمه کلیدی را به یاد بسپارید و دیگر در سخنرانی به یادداشت نیازی نداشته باشید. اگر هم احیانا چیزی را فراموش کردید می توانید با تصور کردن سفرتان از ابتدا, به راحتی آن را به یاد بیاورید.

خرد کردن اطلاعات اصلی:

 یک سری از کلمات اصلی متن که باعث می شود متن اصلی را به خاطر بسپارید را جدا کنید. به این کلمات ” کلمات محرک یادآوری ” می گوییم. تعداد این کلمات باید برای هدایت حافظه اندازه باشند. مثلا ۱۰-۱۵ کلمه.

به یک سفر ذهنی در یک محیط آشنا فکر کنید:

 خانه شما بهترین مکان برای این سفر است. کاری که باید انجام دهید این است که هر یک از این کلمات را به مکان خاصی از خانه اختصاص دهید.

ایستگاه های خود را تعیین کنید :

اگر کلمات محرک یادآوری شما مثلا ۱۰ کلمه است، باید در ذهنتان برای سفرتان ۱۰ ایستگاه در خانه تعیین کنید. مثلا: ۱) درب ورودی ۲) آویز لباس ۳) میز آشپزخانه ۴) سینک آشپزخانه ۵) اتاق کار ۶) اتاق خواب یک ۷) کمد ۸) اتاق خواب دو ۹) توالت ۱۰) سالن.

ایستگاه اول:

 قوه تخیل خود را به کار بی اندازید. به نقطه شروع خود بروید. در اولین ایستگاه یک تصویر بصری برای اولین” کلمه محرک یادآوری” خود بسازید. به عنوان مثال: اگر بخش اول سخنرانی شما در مورد فواید خوردن شیر است، یک شیر نر بزرگ را تصور کنید که دارد از درب خانه به داخل می آید.

ایستگاه بعدی :

مثلا قسمت دوم سخنرانی شما در مورد روغن پالم است. جا لباسی را تصور کنید که صدها بطری روغن از آن آویزان شده و  همه جا مقدار زیادی روغن ریخته شده است.

تصور کنید همه چیز واقعی است:

به تمامی مکان هایی آشنایی که گفتیم بروید. به هر یک از کلمات یک تصویر اغراق آمیز, خشن, خنده دار, ظالمانه و یا احمقانه نسبت دهید تا هوش هیجانی تان را بیشتر درگیر کنید. هر چقدر پاسخ عاطفی شما نسبت به کلمه بیشتر باشد, راحت تر آن کلمه را به یاد خواهید آورد.

مقالات ما را کلیک کنید

  • کیمیا یزدانی
  • ۰
  • ۰

ایفای نقش به عنوان یک پدر یا مادر، دخل و خرج، و بردنِ خانواده به داخل یک فضای کاری به عنوان یک تیمِ منسجم.

من اغلب زوج‌هایی را می‌بینم که یکی از آن‌ها به کار و پول درآوردن مشغول است و دیگری به نگه‌داری از بچه‌ها می‌پردازد. با این‌که این نقش‌ها یا این طرز عملکرد در طول زمان تغییر کرده است، اما هنوزهم این امر متعارف است که شوهر در جلوی این گاری مشغول به کار باشد، و همسرش در عقب.

اما علی‌رغم این‌که چه کسی پول درمی‌آورد، این سوال همچنان پابرجا است: آیا کسی که پول در می‌آورد، می‌تواند منحصراً بر کنترلِ آن نیز نظارت داشته باشد؟

جواب واضحاً منفی است. اما برخی از نان‌آوران، حتی شاید شما، این اشتباه را در طرز تفکر خویش می‌کنند و با خود می‌گویند که خب، کسی که پول را درمی‌آورد، پس حق دارد راجع به مسائل مالی و زمینه‌های خرج پولش در آن تصمیم‌گیری کند. در چنین سناریویی، همسر اصولاً دیگر نقش خود را به عنوان پرستار کودکان ایفا نمی‌کند، چراکه این نقش درون مایۀ مالی‌ای را برای دیگر اعضای خانواده ندارد، و برای همین منظور است که در تصمیم‌گیری‌های مالی به حساب نمی‌آید. در سمت دیگر ماجرا، شاید همسر دیگر خودش برای کودکانشتصمیم‌گیری کند و اجازه ندهد که شوهرش، پا در این عرصه بگذارد.

چگونه پول خرج کنیم

وقتی یک زوج به درونِ چنین چرخه‌ای می‌افتد، خوب است برای اینکه بدانیم چگونه پول خرج کنیم از نکات زیر برای تسهیل اوضاع استفاده کنیم.


از نزدیکیِ اشتراکی استفاده کنیم

یک نزدیکی اشتراکی بدین معنا است که تصمیم‌های مالی و امور مربوط به پرورش و تربیت کودکان مربوط به ارتباط خانوادگی و میزان عاطفۀ دخیل‎‌شده در ارتباط دو نفر است. وقتی هردو فرد در یک صفحه از این کتاب هستند و همان خطِ مناسب از کتاب را می‌خوانند، این یعنی که آن‌ها با همراهیِ یکدیگر برای پولی که در اختیار دارند برنامه‌ریزی می‌کنند. تصمیم‌گیری به عنوان یک خانواده مخصوصاً با استفاده از بچه‌ها، راهی است که می‌توان به طور مساوی هریک از اعضای خانواده را در این موضوع سهیم و شریک دانست، بدون توجه به این‌که چه کسی این پول را درآورده یا این‌که چه کسی بیشترِ پول را درآورده.

چه چیزی مهم‌تر است؟ شما چگونه سعی می‌کنید خانواده‌تان را وارد یک فضای کاری کنید؟ آن هم به عنوان یک تیم؟

تصدیق و همکاری

وقتی زوج‌ها به درون این تله می‌افتند و حس می‌کنند که یکی از اعضا در حال کنترل‌کردنِ قلمروِ مختصِ خویش در خانواده است، حالا این قلمرو می‌خواهد کودکان باشد یا پول و سرمایه، هیچ‌کدام از این دو قلمرو و عملکرد به سمت تصدیق و یا سپاس‌گذاری حرکت نمی‌کنند. در چنین مواقعی، اصولاً به جای این‌که از یکدیگر درخواست کمک و یا تشویق کنند، از قلمرو خویش بر علیه دیگری استفاده کرده، مثلاً پول، تا کنترل دیگری را در دست گرفته و احترام به نفس خویش را افزایش دهد. راه حل بهتر این است که این دو نفر، یک مکالمۀ متمرکز برای مصائب، یا بهتر است بگویم آتشِ زیرِ خاکسترِ کنترل مالی داشته باشند، و از طرف دیگر آتش زیر خاکستر کنترلِ دائمی کودکان را هم در دستور کار خویش قرار دهند. توجه به این‌که طرف مقابل‌تان چه احساسی دارد، یا این‌که هرکس خودش را به قلمرو خودش محدود کند، می‌توانند موضوعات مهمی برای صحبت باشند.


چگونه پول خرج کنیم

مشاوره‌های متمرکز بر روی احساسات (EFT) یکی از راه‌هایی است که می‌توان به طریقِ آن، گره‌های این مشکل را شل‌تر کرد و حل این مساله که چگونه پول خود را خرج کنیم آسان تر می شود.

چگونه پول خرج کنیم؟ ارتباط احساسی، شاه‌کلید ماجرا

افرادی که احساس نزدیکی احساسی به یکدیگر دارند، خیلی بیشتر از باقی افراد برای مصالحه با یکدیگر، یا شنیدنِ حرف‌های معشوقه‌شان مشتاق هستند و دوست دارند که یکدیگر را راضی نگه دارند. برای همین منظور، خیلی مهم است که اول از همه از نظر احساسی به یکدیگر نزدیک شویم تا بتوانیم که در نهایت به چنین الگوهای اخلاقیِ وسیع و بنیادینی همچون کنترل مالی انتقاد کنیم و سعی در اصلاحش داشته باشیم. اگر احساسات در صدر جدول یک رابطه نباشد، در واقع برای ابراز و بحث در موردش، مشکلات در انتهای لیست خیلی‌خیلی غیرقابل دسترسی به نظر می‌رسند. این‌که بتوانیم به طرز مؤثری نقطۀ نظر هرکس را مورد بررسی قرار داد، مخصوصاً در قالب زمینه‌هایی همچون احساسی، در زمان تصمیم‌گیری‌های این‌چنینی واقعاً مفید خواهد بود.

نهایتاً باید بگویم که اثباتِ برهان خلف یک عنصر خاص در خانواده که برای مدت زیادی در حال استفاده بوده است، سخت است. برای همین است که پیشنهاد می‌کنم تا تمرکز هر دو فرد، بر روی ارتباط احساسی‌شان باشد. اگر این اتفاق بیافتد، مکالمه راحت‌تر آغاز می‌شود و همه‌چیز برای تغییر و مصالحه ساده‌تر نمود پیدا خواهند کرد.

نیازهای احساسی نیاز به ارضاشدن دارند. آن هم در وهلۀ اول. سپس، در این نقطه است که مصالحه یا تغییر الگوهای رفتاری ممکن می‌شود.

  • کیمیا یزدانی
  • ۰
  • ۰

“عذر می خواهم”؛ این دو کلمه ساده وقتی در کنار هم قرار می گیرند تبدیل به دشوارترین و عذاب آورترین جمله دنیا می شوند. این موقعیت برای همه ما پیش آمده است و ممکن است فراموش کرده باشیم. مثل همان پشت چراغ قرمز ایستادن ها و تجاوز به حقوق گروهی از افرادی که در حال راه رفتن روی خط عابر پیاده هستند؛ اما با حق به جانب بودن خودمان جرئت عذرخواهی کردن را از خود می گیریم. خیلی از نزاع ها و بحث های طولانی در خانواده یا بین دوستان هم از همین کم دل و جرئتی شروع می شود. شجاعتی که یا به خاطر غرور زیادی است یا به خاطر خجالت زده شدن و ترس از عواقب و احساسات بعد از عذرخواهی کردن. بعضی  هم از روش عذرخواهی بدون عذرخواهی استفاده می کنند که در واقع عذر بدتر از گناه است! چون ندامت و پشیمانی در پس این عذرخواهی دیده نمی شود. به نظر می رسد ما به خاطر سبک زندگی و فشارهایی که به صورت روزمره تحت آن ها قرار می گیریم معمولا از به کارگیری فن بیان عذرخواهی طفره می رویم. شاید هم خانه از پای بست ویران است و ما هرگز یاد نگرفته ایم چه طور باید در قبال اشتباهات و خطاهای خود متاسف باشیم!

عذرخواهی انواع و اقسام خود را دارد، عذرخواهی زمان و مکان خود را می طلبد و از همه مهم تر این است که چه طور عذرخواهی کنیم. تمام این موارد سرفصل های بحث امروز ما در دانشگاه زندگی است بلکه از این پس به خوبی بیاموزیم چه طور با فن بیان عذرخواهی پای اشتباهاتمان بایستیم.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

اگر در اطراف شما افرادی وجود دارند که حتی وقتی واقعا کاری را انجام می دهند که باعث آزار شده است یا زمانی که خودشان هم به اشتباهاتشان پی می برند از عذرخواهی کردن سر باز می زنند این عوامل را در آن ها جستجو کنید:

  1. غرور: برای انسان ها پذیرش اشتباه دقیقا مثل شکستن لبه های غرورشان است. البته این موضوع بسته به سطح غرور و ویژگی های شخصیتی افراد متفاوت است.
  2. خجالت زدگی: برخی از افراد از بیم حالات بعدی شرم و خجالت در برابر دیگران بابت اشتباهاتشان حاضر هستند تا سر حد مرگ روی اشتباهاتشان اصرار کنند؛ بدون این که از کسی عذرخواهی نمایند.
  3. خشم: اگر فردی پرخاشگر و عصبانی هستید و چندان صبور نیستید می توان حدس زد که شاید هرگز اشتباهاتتان را نپذیرید و در مقابل دیگران جبهه بگیرید.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

انواع و اقسام عذرخواهی را بشناسید

  1. عذرخواهی برای دلجویی: این نوع از عذرخواهی را حتما همه می شناسند. وقتی که ما مرتکب کار اشتباهی شده ایم و باعث و بانی ناراحتی بقیه هستیم. وقتی که به قرار ملاقات خود دیر می رسید یا بدقولی می کنید باید از این نوع عذرخواهی برای دلجویی بقیه استفاده نمایید.
  2. عذرخواهی برای درخواست: در فرهنگ کشورهای مختلف خصوصا فرهنگ شرق عذرخواهی کردن قبل از درخواست کمک یا انجام کاری از طرف دیگران متداول است.
  3. عذرخواهی بدون عذرخواهی(!): این نوع عذرخواهی همان طور که پیش تر گفتیم عذر بدتر از گناه است. نوعی از  درخواست عذرخواهی که افراد فقط با زبانشان از دیگران درخواست عفو می کنند؛ اما در چهره آن ها آثار ندامت دیده نمی شود!
  4. عذرخواهی به رسم ادب: یکی از هفت گنجی که ما را در برابر دیگران دوست داشتنی می نمایاند به جا آوردن رسم ادب است. عذرخواهی یکی از لوازم ادب است.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشید!

عذرخواهی کردن هم اصول خود را دارد. یکی از مشکلات بزرگ ما عذرخواهی دقیقا وقتی است که کار از کار گذشته است. حتی عذرخواهی کردن هم وقت و زمان خاص خود را می طلبد. باید در همه حال پذیرای خطا خود باشیم: حتی:

حتی وقتی ۱۰۰ درصد مقصر نیستیم…

یکی از بهترین دستاویز ها برای این که ارتباطمان را به همان حال رها کنیم و بی خیال فن بیان عذرخواهی از دیگران شویم این است: من کاملا مقصر نبوده ام! ا

اگر از بیرون به قضیه نگاه کنید حتی وقتی که نسبت تقصیر ۱ به ۹۹ باشد باز هم شما به عنوان بخشی از این داستان وظیفه عذرخواهی دارید!

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

حتی وقتی که غرورتان اجازه رو در رویی را نمی دهد…

گاهی اعتشاشات و اختلافاتی که ممکن است بین جمع های دوستانه یا خانوادگی رخ دهد آن قدر کشدار می شود که حتی ارتباط کلامی و مایل شما را برای رو در رو شدن متوقف می کند. البته این موضوع فقط به خانواده محدود نمی شود. فرض کنید شما با یکی از مشتریان خود بابت فروش یک محصول به اختلاف برخورده اید و این اختلاف آن قدر ریشه دوانده است که دو طرف از دیدن هم بیزار هستند. اما طبق اصول فن بیان ارتباط با مشتری که قبلا هم توضیح داده بودیم باز هم وظیفه شما است که ارتباط کلامی را آغاز کنید؛ حتی وقتی که غرورتان اجازه رو در رویی را نمی دهد.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

حتی وقتی که همه چیز دست به دست هم می دهد…

یکی از موارد فن بیان عذرخواهی زمان عذرخواهی کردن است. هر چه قدر که زخم اختلافات تازه است استفاده از مرهم بهتر می تواند به دردها تسکین دهد. هر چه قدر که زمان بگذرد این زخم کهنه تر می شود و بنابراین درمان آن دشوارتر خواهد شد.

در این مواقع هرگز عذرخواهی نکنید!

  • برای اعتقادات: باورهای هر کس قطعا باید خط قرمز او باشند و کسی اجازه تجاوز به آن را ندارد. اگر ابراز اعتقاداتتان در طول سخنرانی یا یک بحث دوستانه باعث رنجش خاطر شده است هرگز بابت آن عذرخواهی نکنید!
  • بابت انتظارات بی جا: فرض کنید یکی از کارمندان شما با استفاده از فن بیان درخواست موفقیت آمیز افزایش حقوق پا پیش گذاشته است؛ به امید این که شما با درخواست او موافقت کنید. اگر شرایط برای این امر واقعا مهیا نیست جای عذرخواهی وجود ندارد!

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

چه طور با عذرخواهی پای اشتباهاتمان بایستیم؟

برای این که بار سنگینی که حین عذرخواهی کردن از دیگران به دوش دارید سبک تر شود بد نیست از ترفند های فن بیان عذرخواهی زیر استفاده کنید:

  • استفاده از ظنز و حس شوخ طبعی: شوخ طبعی و بیان طنزآمیز دقیقا مثل تاثیر شروع و پایان طنز در سخنرانی هنگام عذرخواهی کردن از بقیه جواب می دهد. مثلا برخی با تقلید صدای متفاوت یا استفاده از الفاظ معروف یا خنده داری که فلان بازیگر یا شخصیت در یک سریال خاص به کار برده است حواس مخاطب خود را از موضوعی که باعث ناراحتی او شده است منحرف می سازند.
  • شرح منطقی مسئله: افراد به دنبال عذرخواهی نیستند؛ بلکه مهم تر از عذرخواهی درک ما از اشتباهاتمان است. مثلا اگر به خاطر عجله زیاد و بدون توجه ماشین خود را جلو پارکینگ یکی از ساکنان قرار داده اید بهتر است با شرح دقیق مسئله و تاکید روی عجله داشتن و حواس پرتی خود سعی کنید ناراحتی دیگران را برطرف کنید.

فن بیان عذرخواهی کردن از دیگران

  • جبران مافات: در تمام دنیا رسم است به ازا وقت یا هزینه ای که از دیگران فوت شده است عملی را برای جبران این ناراحتی انجام دهند. مثلا اگر مشتری شما بابت کیفیت محصولی ناراضی است بهترین راه جبران مافات با ارائه نمونه دیگری از جنس به او می باشد. اگر فعلا امکان جبران ناراحتی به وجود آمده برای دیگران را ندارید حتما به آن ها تضمین دهید که در آینده نزدیک این مشکل به وجود نخواهد آمد و دیگر جای نگرانی وجود ندارد. بد نیست در این باره نگاهی به تاریخچه عذرخواهی هیئت دولت کشورهای ژاپن و کره جنوبی بیندازید تا ببینید چه طور بابت جبران بی صداقتی یا خطاهای خود از مردم عذرخواهی می کنند!
مقالات مهارتهای زندگی را کلیک کنید
  • کیمیا یزدانی
  • ۰
  • ۰

اگرچه جلب توجه دیگران با فن بیان به سادگی امکان پذیر است اما فن بیان به سان با نعمت باران است! شما می توانید با بارش سخنان خود روی مخاطب تاثیر باورنکردنی داشته باشید و به زبان دیگر ذهن و روح او را تسخیر کنید و یا این که  با سیل کلمات نامناسب و عبارات نسنجیده اصل کلام خود را زیر سوال ببرید. همان طور که می توان با فن بیان حرفه ای و موفق عمل کرد می توان اعتبار کاری را از دست داد و بنابراین لازم است از اشتباهات خطرناک در فن بیان بر حذر بود.

درس امروز دانشگاه زندگی مروری بر رایج ترین خطاها در فن بیان، چه در طول سخنرانی و چه در طول صحبت کردن با دیگران است که گاهی اثرات جبران ناپذیری به دنبال داشته اند. لذا لازم است پیش از این که وارد عرصه سخنرانی شوید و مثلا بخواهید از معجزه فن بیان برای انتقاد کردن از دیگران استفاده کنید به این اشتباهات رایج توجه نمایید.

معرفی و بررسی اشتباهات خطرناک در فن بیان

برخی از اشتباهات رایج که بیشتر در فن بیان و صحبت با دیگران رخ می دهند عبارتند از:

شایعه پراکنی

صحبت کردن درباره افرادی که در میان ما حضور ندارند اصولا کار منطقی به نظر نمی رسد؛ چه برسد به این که به شایعه پراکنی نسبت به این افراد نیز بپردازیم. منظور از شایعه گفتن حرف ها و نسبت دادن چیزهایی به انسان های دیگر است که حقیقت ندارند.

فراموش نکنید که در فن بیان همه چیز روان است و در جریان می باشد. شایعه پراکنی مشابه با حباب های این جریان می باشد. این حباب ها لحظه ای هستند و در لحظه دیگر ناپدید می شوند. گاهی هم دور از چشم شما دوباره ایجاد می شوند. شک نکنید کسی که به شایعه پراکنی و بدگویی در طول صحبت خود بپردازد در آینده خودش قربانی همین برخورد دیگران می شود.

اشتباهات خطرناک در فن بیان

قضاوت نابجا

اگر بخواهیم فردی باشیم که دیگران رازهایشان را با ما در میان بگذارند باید از مقام قضاوت استعفا دهیم! انسان ها برای صحبت کردن به کسانی نیاز دارند که پیش از صحبت پرونده آن ها را نبسته باشند! جامعه انسانی از مسئله قضاوت نابجا به شدت رنج می برد و حتی فن بیان هم گاهی حریف این مشکل نمی شود. تنها لازم است برای برطرف کردن این چالش در خود و رفتارهایمان تغییر ایجاد کنیم؛ واگرنه فن بیان به هیچ وجه تاثیری به دنبال خود نمی آورد.

منفی نگری

یکی از اشتباهات خطرناک در فن بیان که ما در طول سخن گفتن با دیگران تجربه می کنیم منفی بافی است! منفی بافی نه تنها در فن بیان بلکه در طول سخنرانی می تواند وجهه شما را خراب کند. برای این که انسان مثبتی در نگاه اطرافیان باشید اولا نسبت به همه چیز با خوش بینی عمل کنید و از به کار بردن حروف منفی ساز بپرهیزید. فردی که منفی باف باشد نمی تواند فن بیان خوبی داشته باشد و دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

گله و شکایت کردن

اگر قرار است با فن بیان و البته تکنیک های درخواست افزایش حقوق مدیرتان را قانع کنید گله و شکایت کردن را برای همیشه کنار بگذارید. گله و شکایت کردن یکی از راه های انتقال امواج منفی است که همواره نکوهش می شود.

اشتباهات خطرناک در فن بیان

بهانه آوردن در صحبت کردن

یکی از عواملی که موجب تغییر تفکر دیگران نسبت به شما می شود چنگ زدن به هر بهانه ای است که بتواند شما را از مخمصه نجات دهد. فراموش نکنید که انسان های شجاع همیشه بیشتر مورد قبول واقع می شوند و موفق تر هم هستند.

تعصب بیش از حد

تعصب روی یک مسئله خاص موجب بسته شدن چشمان شما به روی حقیقت می شود. اگر قرار باشد نسبت به یک مسئله خاص بیش از حد واکنش نشان دهید نمی تواند شنونده خوبی باشید. حال آن که یکی از شروط فن بیان همیشه خوب شنیدن و دوری از پرگویی می باشد. از تعصب بپرهیزید و تنها زمانی سعی کنید فن بیان را به خوبی یاد بگیرید که بی تعصب و کاملا متعادل بتوانید برخورد کنید.

اما برخی از اشتباهات هم در کنار اشتباهات خطرناک در فن بیان مستقیما سخنرانی شما را تحت تاثیر قرار می دهند. در ادامه با خطاهای متداول در سخنرانی آشنا می شوید:

عدم آمادگی کافی در سخنرانی

شکست قطعی زمانی رقم می خورد که نتوانید با دانش و آمادگی کافی روی صحنه حاضر شوید. فراموش نکنید که در طول سخنرانی همه چیز در دستان شما قرار داد و شما مسئول این جمعیتی هستید که قرار است در مقابلشان سخن بگویید. برای وقتی که دیگران گذاشته اند ارزش قائل شوید و با ناشی گری وقت را تلف نکنید!

اشتباهات خطرناک در فن بیان

استفاده یش از حد از زبان بدن

پیش از این درباره تکنیک های ارائه سخنرانی جذاب صحبت کرده ایم. مسلما استفاده از زبان بدن مثل حرکت به اطراف، تکان دادن دست و گاهی حرکات سریع برای تغییر جو سخنرانی لازم است. اما به یاد داشته باشید که زبان بدن و برخی از حالات چهره سخنران که باعث جذابیت بیشتر موضوع می شود در نقش یک چاشنی یا ادویه هستند. استفاده بیش از حد از ادویه نه تنها به خوشمزه تر شدن سخنرانی شما کمکی نمی کند بلکه آن را تلخ و سرگیجه آور می کند.

اشتباهات خطرناک در فن بیان

شوخی های نامناسب

گاهی جو سخنرانی صمیمی تر از همیشه است و مخاطبان در سن یکسان و نزدیکی قرار دارند. بنابراین استفاده از شوخی مفید تر و راحت تر به نظر می رسد. اما در شوخی باید حد و مرز را نگه داشت. تمسخر اقوام، دین و آیین و مذهب افراد از بزرگ ترین اشتباهات خطرناک در فن بیان و در طول سخنرانی می باشند.

عدم مدیریت زمان

حتما برای شما هم پیش آمده است که در سخنرانی حضور داشته اید و خود سخنران بارها به استفاده بیش از حد از وقت خود اعتراف کرده است؛ با این حال از حرف زدن دست نکشیده است!

در این مواقع بدترین واکنش حضار ترک سالن می باشد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و از محدوده تعیین شده فراتر نروید.

اشتباهات خطرناک در فن بیان

بی وقفه سخن گفتن

عجله در سخن گفتن و مداوم حرف زدن در طول سخنرانی قطعا خسته کننده است. همان طور که گفته شد افراد ظرفی به نام صبر و البته حافظه دارند. حتی اگر به احترام شما هم سالن را ترک نکرده و صبر به خرج دهند هیچ بخشی از حرف های شما در ذهنشان ثبت نمی شود.

خشک صحبت کردن

شوخی در سخنرانی لازم است؛ اما همیشه منظور از شوخی تعریف جوک و نکات خنده دارد نیست. برای این که خشکی صحبت های شما برطرف شود و به عبارت دیگر صمیمتی که باید و شاید میان شما و مخاطبان برقرار شود اولا از لحن رسمی خود کمی بکاهید؛ ثانیا کاملا بر حقایق ، آمار و نکاتی علمی تکیه نکنید. همیشه نمونه های عینی بیش تر تاثیرگذار هستند و بهتر در خاطر افراد ثبت می شوند.

اشتباهات خطرناک در فن بیان

استفاده زیاد کلمات پیچیده و علمی

اگر سخنرانی شما توام با کلمات و عبارات علمی نامفهوم باشد بیش تر شبیه یک فروشنده هستید تا یک سخنران! فروشنده ای که می خواهد علمش را به رخ بکشد و نهایتا به مشتری بفروشد. برای این که چنین برداشتی از سخنان شما ایجاد نشود اولا از اصل خلاصه گویی و کوتاهی کلام که گفته شد استفاده کنید، ثانیا عبارات علمی را به سادگی برای مخاطبان توضیح دهید تا همه متوجه منظور شما شوند.

به کارگیری بیش از حد از قیدها

برخی از سخنرانان پیوسته از قید احتمالا، مسلما، در حقیقت، قطعا یا در واقع استفاده می کنند. تکرار بیش از حد این کلمات از اشتباهات خطرناک در فن بیان می باشد.

فن بیان را کلیک کنید

  • کیمیا یزدانی
  • ۰
  • ۰

هیچ مقدمه ای لازم نیست. عنوان بحث امروز دانشگاه زندگی روایتگر تمام چیزی است که قصد داریم در مطلب امروز بدان بپردازیم. احتمالا شما هم حداقل یک بار این حس را تجربه کرده اید. حسی بیش تر شبیه به هراس از حاضر شدن در جمع، مهمانی ها و اجتماعاتی که مملو از انسان های رنگارنگ است. شاید ذکر نمونه های عینی این حس را بهتر برای شما تداعی کند. کم رویی و خجولی حسی است که مانع از حضور فعال شما در یک جمع می شود. گوشه گیری شما در حالی که همه در حال گفتگو هستند یا حس اضطرابی که با نگاه دیگران به شما وارد می شود همان معضل آشنایی است که اعتماد به نفس شما را می کاهد و باعث می شود فردی گوشه گیر و منزوی جلوه کنید. با تمام نقاط منفی و مشکلاتی که کم رویی و خجالتی بودن به بار می آورد باز هم کم حرفی یک عارضه یا بیماری نیست؛ بلکه چالشی است که با بی توجهی خود افراد به مشکلی حاد تبدیل شده است و به راحتی می توان با تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی آن را برطرف نمود.

ادامه این پست خاص تمام کسانی است که از مشکل کم رویی در فن بیان، سخنوری و به طور خلاصه صحبت در جمع رنج می برند و به دنبال راهی برای درمان آن هستند.

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی در اجتماع

حتی اگر در به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی ماهر شده باشید تا زمانی که نتوانید کم رویی خود را در صحبت میان جمعی از افراد از بین برید بی فایده است. ما به شما کمک می کنیم این بار کم رویی و خجالتی بودن خود را با نگاهی متفاوت برطرف کنید.

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

خجالت چیزی جز نگرانی نیست!

تعاریف زیادی برای کم رویی و خجالتی بودن افراد مطرح می شود. جدا از تمام این تعاریف چنین واکنشی از سوی افراد از نظر ما فقط می تواند ناشی از یک نگرانی باشد. فردی که در برابر دیگران از سخن گفتن می ترسد و نمی تواند اجتماعی برخورد کند قطعا بیم یا نگرانی خاصی در ذهن خود دارد و بابت همین ترس است که نمی تواند آن طور که شاید و باید واکنش نشان دهد. از دیدگاه روان شناختی کم رویی و خجولی بیش تر نشانه ای از یک مشکل یا مسئله بزرگ است که ذهن فرد را به خود مشغول ساخته است.

آزمون ۴ سوالی و خود شناسی

هیچ کس جز خود شما نمی تواند ضعفتان را در فن بیان و خجالتی بودن پوشش دهد.  مطابق با تجربه ای که تا کنون به دست آورده ایم افراد با پاسخ به ۴ سوالی ساده می توانند خود را بشناسند و بعد از رسیدن به خود شناسی مشکل مربوط به کم رویی را با تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی برطرف کنند:

صدای درون مغزتان چیست؟

به نوای درونی خودتان گوش دهید. ببینید این صدا مثبت است یا مدام دارد انرژی منفی را با منفی بافی به سمت شما پرتاب می کند؟ شما در ذهن خودتان چه شکلی هستید؟ الان خود واقعیتان خوشحال است یا نگران؟ سخنرانی در پیش است و فنون سخنوری در گرو آمادگی شما؛ به نظرتان این سخنرانی چه طور پیش می رود؟

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

باور های شما مال خودتان است یا هوش و حواستان بیشتر به سمت دیگران پرت می شود؟

بیش از حد به خودتان توجه می کنید؟

این موضوع در هیچ کتاب و مقاله ای درج نشده است و تنها تجربه شخصی ما است که با شما در میان می گذاریم. شاید باور نکنید اما گاهی بیش از حد پرداختن به خودتان، ظاهرتان، شیوه سخن گفتن و زبان بدن در سخنرانی شما را زمین می زند. با این حالات کم کم به فردی پریشان حواس و آشفته تبدیل خواهید شد که با وجود تمام تمرین هایی که برای یک حضور موفق در مهمانی یا سخنرانی داشته است ناکام می ماند.

برچسب خجالتی بودن به پیشانی شما چسبانده است؟

همین که به شما لقب خجالتی بودن، کم رویی، کم حرفی، گوشه گیری، سردی و سردمزاجی دهند کافی است تا خودتان هم باور کنید سخنور خوبی نیستید و نمی توانید فن بیان خود را با تمام قوا به کار برید.

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

خود را به تکنیک های مقابله با کم حرفی مجهز کنید

هر دلیلی که برای کم رویی و خجالتی بودن شما وجود دارد فرقی به حالتان نمی کند؛ شما فقط یک نگرانی ساده و قابل رفع دارید که ما به شما کمک می کنیم با تکنیک های ساده، کاربردی و کاملا قابل فهم به جنگ این آشفتگی روید. تنها کافی است این تکنیک ها را به خوبی فراگیرید و خودتان را بدان ها مجهز کنید.

در پوست خود نگنجید!

کم رویی باعث می شود خودشیفته و خود دوست شوید. گاهی فکر می کنید وافعا حرفی برای گفتن وجود ندارد و حتی از حرف زدن بقیه وقتی از حد خاصی بیش تر شود کلافه می شوید. غلبه بر کم رویی با این تفکر ناگهانی که شما از همه برتر هستید و می توانید اجتماعی باشید حاصل نمی شود. راه حل اصلی فراموش کردن خودتان و فرار از پوسته ای است که به دور خودتان کشیده اید!

بدین منظور باید:

  1. به سمت دیگران بروید و فرصت حرف زدن به آن ها دهید
  2. کم تر از خودتان بگویید و بیش تر در دیگران محو شوید

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

مخاطب خود باشید

تصور کنید قرار است در ارتباط با مشکلات مربوط به سستی ساختمان های منطقه ۵ تهران و عدم رعایت اصول ایمنی در آن ها با همکاران بحث کنید. با این که موقعیت شغلی خوبی دارید اما هنوز هم نمی توانید مثل یک سخنران فن بیان خود را به رخ بکشید و سخنوری کنید. این نقطه ضعف را بهتر است با یک اجرا ساده و نمایشی دز منزل برطرف کنید:

  1. رو به رو آینه بایستید
  2. به خودتان که الان دیگر مخاطب شما شده است سلام کنید
  3. نه به صورت ناگهانی بلکه خیلی آرام بحث را به سمت موضوع اصلی بکشانید
  4. از این که کلمات و عبارات را حفظ کنید دوری گزینید و سعی کنید خودتان باشید

قوای ذهنی خود را به کار برید

اذهانی که تنبل شده اند و معمولا فعالیتی ندارند گوشه گیر می شوند. گاهی گوشه گیری شما رفلکسی است که از سوی مغزتان ارسال می شود. جالب است بدانید که DNA موجود در هسته سلول های مغزی شما توانایی ذخیره اطلاعات بیش از ۵۰۰ کتاب قطور را دارد. این ظرفیت اگر بلااستفاده باشد کم تر و کم تر می شود و شما را از تمام استعداد هایتان دور می کند.

هر چند که کم حرفی و خجالتی بودن افراد یک مسئله روحی است اما قوای ذهنی خیلی خوب می تواند با آن مقابله کند. افرادی که به جا سخن می گویند و می دانند در حرف هایشان از چه واژه ای استفاده کنند که بقیه را تحت تاثیر قرار دهند می توانند خیلی راحت از شر این نگرانی خلاص شوند.

چشم از چشم ها بردارید

در گذشته نگاه راسخ به سمت یک چیز به خصوص میان اجداد ما و انسان های اولیه که در جنگل زندگی می کردند همچون سلاحی کارساز بود. حتی زمان جنگ سیگنال هایی که بابت ارتباط چشمی منتقل می شد می توانست برد و باخت یک قبلیه را مشخص نماید. حال در سخنرانی هم دقیقا همین جو حاکم است. ماشه نگاه ها به سمت شما قرار گرفته است و به محض صحبت کردن با مردمک چشمان مخاطبان تیرباران می شوید. هنر شما در به کارگیری تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی این است که چشم از چشم ها بردارید و کم تر به دیگران خیره شوید.

www.daneshgahezendegi.com را کلیک کنید

  • کیمیا یزدانی
  • ۰
  • ۰

یادگیری اصول و فنون بیان بدون برخورداری کامل از دایره لغات در هر زبان و عدم تسلط به گستره واژگان مثل ساختن خانه ای روی آب است. این خانه به ظاهر شیک و رویایی است اما از پایبست ویران است و با تلاطم آب از هم فرو می پاشد. ضعف دایره لغات مشکل حادی است که بسیاری از زبان آموزان با آن رو به رو هستند. وقتی که بار لغت گوینده یا سخنران سبک باشد دچار سرگردانی و گمراهی می شود. نوعی سرگردانی برای پیدا کردن واژه ها هنگام صحبت کردن که موجب وقفه یا مکث های طولانی می شود. از طرفی فردی که در حال صحبت کردن است با انتخاب هوشیارانه واژگان می تواند نگرش مخاطبان را نسبت به خود عوض کند. حال تصور کنید شما سخنرانی حرفه ای هستید که باید با استفاده از واژگان مخاطب خود را سرگرم کنید و در واقع تنها حربه شما همین کلمات هستند. وقتی دایره لغات اوضاع خوبی نداشته باشد اولین چیزی که زیر سوال می رود اعتبار و حسن شهرت شما می باشد. عواقبی که به شدت کسب وکار شما را تحت تاثیر قرار می دهد!

یادگیری لغات جدید به صورت روزانه تمرین مفیدی برای تقویت دایره کلمات ما است. برخی یادگیری یک واژه در هر روز را پیشنهاد می کنند تا به این ترتیب شما در طول سال های مختلف بتوانید بار لغت خود را بالا ببرید. البته ممکن است شما هزاران کلمه را یاد گرفته باشید؛ خصوصا وقتی زبان مکالمه شما زبان مادری باشد و روزانه از رادیو، تلویزیون و …با آن کلمات برخورد کنید. اما به خاطرسپاری و سپس استفاده بهینه از این لغات نیازمندی مهارتی است که دانشگاه زندگی طی مطلب امروز آن را به شما می آموزد. مهارتی که احتمالا برای سفسطه کاری در فن بیان به خوبی به کار می آید!

همراه ما باشید و ببینید چه طور می توانید با این تکنیک ها فقط در ۶ ماه دایره لغت خود را از صفر به ۱۰۰ برسانید!

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

با جستجویی در فضای وب ممکن است راه های زیادی را برای گسترش دایره لغات خود پیدا کنید. استفاده از دیکشنری به صورت مداوم برای یادگیری و تلفظ دقیق کلمات، یادگیری حداقل یک تا ده کلمه در روز، رجوع به ریشه کلمات برای به خاطرسپاری بهتر آن ها، مطالعه مداوم کتب یا ژورنال های مختلف و…از جمله راه هایی هستند که به تثبیت یک واژه در ذهن شما کمک می کنند.

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

در این جا خیلی گسترده تر با اصول یادگیری و به خاطرسپاری لغات آشنا می شوید.

ماه اول: آهسته و پیوسته…

قدم های اولیه برای گسترش دایره لغات همیشه آهسته تر هستند. شما در این مرحله در حکم کودک نوپایی هستید که عجله کردن در حرکت باعث زمین خوردنتان می شود. در ماه اول همه چیز باید اصولی پیش برود. این بار دیگر نمی توانید به سادگی از کنار واژگان تازه ای که تا به حال به گوشتان نخورده است عبور کنید. بسیاری مدعی هستند که خیلی کتاب می خوانند اما لغات تازه زیادی به گوششان می خورد که برای آن ها غریب هستند. علت این موضوع هم کم محلی به واژگانی است که می بینیم!

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

به کلمات کم محلی نکنیم!

هنگام مطالعه یک رمان یا داستانی که برای شما سرگرم کننده است به سادگی از کلماتی که معنا آن ها را نمی دانید نگذرید. برای این که سخنران خوبی باشید و کتابخوانی در فن بیانتان اثر بگذارد بهتر است همزمان به مطالعه لیستی در کنار خود داشته باشید و واژه های تازه ای که معنی آن ها را نمی دانید یادداشت کنید.

ماه دوم: آشتی یا لغت نامه ها

تا نزدیک به ده سال پیش دانشجویانی را می دیدیم که یک دیکشنری یا لغت نامه قطور را به همراه دارند یا این که از نسخه جیبی آن در اغلب اوقات استفاده می کردند. این استفاده به دور کلمات خط کشیدن و تمرین و تکرار آن ها محدود می شد. اما حالا که نرم افزارهای مترجم بسیاری وجود دارد بهتر است از آن ها برای قوی تر کردن دایره لغات استفاده کرد.

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

ماه سوم: یادگیری با تکیه بر خاطرات!

متد جدیدی که در دنیای امروز برای به خاطرسپاری واژگان استفاده می شود به کارگیری عناصر مرتبط به جای تکرار کلمات مثل طوطی است! در روش یادگیری با تکیه بر خاطرات کلمات را به یکی از خاطراتی که در ذهن ما تثبیت شده اند ربط می دهیم. این خاطره می تواند نام یک دوست باشد، یک حادثه یا واقعه باشد یا مربوط به مکانی باشد که روزی در آن ها زندگی یا سفر کرده ایم.

فرض کنید می خواهید معنا واژه tarantism  (تارانتیسم) را به خاطر بسپرید. با شنیدن حرف “ت” چه کلمات دیگری در ذهنتان تداعی می شود؟ تارانتینو؟ دوستتان تارا که با او سفر رفته اید؟ تار عنکبوت؟

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

ماه چهارم: به خاطرسپاری با تکیه بر حدس و گمان

یکی دیگر از راه های موثر اما کمی زمانبر برای یادگیری معنی کلمات حدس و گمان پیش از دیدن معنی واقعی آن ها است. فرض کنید به دنبال معنا دو کلمه nivial و callipygian هستید. این دو کلمه شما را به یاد چه کلمات انگلیسی مشابه دیگری می اندازند؟ می توانید کلمه callipygian را به دو بخش تقسیم کنید و بدان معنا جداگانه نسبت دهید؟ به عنوان مثال برای جداسازی کلمه Callipygian می توانید آن را به دو بخش call a pigeon تقسیم کنید. ( call a pigeon= تماس با پرنده)

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

ماه پنجم: ارتباط یابی بصری

گام بعدی در گسترش دایره لغات ارتباط صداها به تصاویر است. این مرحله از ماه های آخر یادگیری شروع می شود چون شما باید به توانایی کافی برای کاوش معانی کلمات از طریق ریشه یابی یا مثلا جداسازی آن ها رسیده باشید تا بتوانید با صدا آن ها را به خاطر بسپارید.

دوباره به مثال قبلی یعنی tarantism بر می گردیم. در این مرحله باید دید که شنیدن این کلمه شما را به یاد چه چیزی می اندازد. این یادآوری باید به صورت بصری در ذهن شما شکل بگیرد. ارتباط یابی بصری مثال tarantism می تواند رقص کوانتین تارانتینو، یکی از کارگردانان و نویسندگان معروف دنیا باشد که گریه می کند و می رقصد. ( تارانتیسم نوعی جنون رقص می باشد)

حالا به سراغ لغت Nivial می رویم. Nivial احتمالا این لغت شما را به یاد برند معروف نیوآ (NIVEA) می اندازد. Nivial به معنای رشد میان برف ها می باشد. بنابراین برای به خاطر سپردن این واژه می توانید تیوب کرم برند نیوآ را تصور کنید که در حال پر شدن با برف می باشد! به همین سادگی…

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

ماه آخر: فراخوانی فعال

یکی از راه های گسترش هوش کلامی در ارتباط با دیگران تمرین و تکرار است. همه ما به خوبی می دانیم که هر چه قدر از مغز بیشتر کار بکشیم برخلاف قانون طبیعت که باید فرسوده تر شود قوی و قوی تر می شود. پس حالا این بار نوبت ذهن ما است که به صورت فعال معانی کلمات را فراخوانی کند. اما چه طور؟

گسترش دایره لغات از صفر تا صد

این بار هم با مثال tarantism پیش می رویم. هر چه قدر که شما کلمه ای مثل tarantism را بیش تر مرور کرده باشید مغز به خودی خود با موقعیت شناسی خوبی که دارد می تواند واژه و معنی آن را به خاطر بیاورد. مثلا وقتی که تحرک بالایی دارید و جنب و جوش اطراف زیاد است احتمالا مغزتان به صورت خودکار tarantism را به یاد آورد.

مقالات بیشتر را کلیک کنید

  • کیمیا یزدانی
  • ۰
  • ۰

ساخت حرفه‌ای اسلایدهای سخنرانی، سخنران را در یک دوراهی دشوار به دام می اندازد. او از یک طرف می داند که اسلایدهای بیشتر باعث سرعت بخشیدن به روند سخنرانی می شود؛ طوری که مخاطب می تواند راحت تر یادداشت برداری کند و خودش هم مفاد سخنرانی را یک بار دیگر مرور کند. از طرف دیگر هم تجربه به او ثابت کرده است که اسلایدها در سخنرانی هر چه قدر بیشتر باشند گمراهی مخاطبان هم بیشتر می شود.

از طرفی طراحی ضعیف چارت در اسلایدها، سخنرانی را در حالی که آشفته و بی‌نظم است در نطفه خفه می‌کند. درست مثل زمانی که در یک قدمی رسیدن به قله هستید اما به سبب بی‌دقتی از لبه پرتگاه سقوط می‌کنید. ساده‌ترین عواقبی که بی‌توجهی به طراحی چارت در اسلاید سخنرانی می‌تواند به دنبال داشته باشد تمسخر و استهزا مخاطبان است که ضرر سنگینی برای سخنران به دنبال دارد. از طرف دیگر عناوین و نحوه طراحی چارچوب و ساختار اسلایدها هم می‌تواند بن‌بست بزرگی برای سخنران باشد.

ساخت حرفه‌ای اسلایدهای سخنرانی

در طراحی اسلایدها در سخنرانی بخش‌های مهم دیگری به جز چارت وجود دارد. مثل تنظیم فونت‌ها در اسلایدها که به طور مستقیم به خوانا بودن یا عدم خوانایی مطالب برای مخاطب مربوط می‌شود. تمام این موارد در کنار هم موجب طراحی حرفه‌ای اسلایدهای سخنرانی می‌شوند که باعث سرافرازی سخنران خواهند شد.

در این مطلب مروری بر تمام مواردی که تا کنون برای طراحی اسلایدها در دانشگاه زندگی گفته شده خواهیم داشت. همراه ما باشید.

مروری بر ساخت حرفه‌ای اسلایدها در سخنرانی تنها در ۱۰ دقیقه

بازه زمانی هر سخنرانی بسته به موضوع آن متفاوت است. در حالی که برخی از سخنرانی‌ها طولانی‌ و وقت‌گیر هستند برخی هم آن قدر کوتاه هستند که تنوع سخنرانان مخاطب را به وجد می‌آورد.

اولین نکته ای که در تنظیم تعداد اسلایدها باید آموخت این است که به نسبت اسلایدهایی که به کل اسلایدهای شما اضافه می شوند باید زمان سخنرانی را نیز افزایش داد. هر چند که داشتن اسلاید به ارائه کوچک ترین اطلاعات در قالب چارت و تصاویر کمک می کند اما هر چه قدر که تعداد آن ها بیش تر باشد، جذب اطلاعات برای کاربر مشکل تر خواهد شد.

ساخت حرفه‌ای اسلایدهای سخنرانی

بنابراین مخاطبان اصلی ما در سخنرانی، آن دسته از افرادی هستند که سرعت کم تری در جذب اطلاعات دارند و تنظیم تعداد اسلایدها به این شکل باعث سردرگمی آن ها می شود. پس تعداد اسلایدها را مطابق با سرعت خودتان در سخنرانی و البته مخاطبانی تنظیم کنید که پایین‌ترین سرعت را در جذب محتوا دارند.

تنظیم عناوین اسلایدها با محتوای هر کدام

عنوان اسلایدها یکی از پیش پاافتاده ترین بخش های سخنرانی برای سخنرانان است. سخنرانان فکر می کنند با تکیه بر آگاهی خودشان و حفظ کردن یک اسلاید، دیگر نیازی به طراحی و تنظیم بهتر اسلایدها، خصوصا عنوان اسلایدها ندارند. در حالی که این عناوین هستند که مسیر سخنرانی را برای ما روشن می کنند و مثل چراغ راهنما، به ما اجازه عبور از یک مطلب یا توقف را می دهند.

مهم تر از هر چیز دیگر، تنظیم عنوان اسلایدها به شیوه صحیح، شاید بهترین راه برای نزدیک تر کردن مخاطب به پیام صحبت هایتان و ارائه یک سخنرانی ترغیب کننده باشد. با این وجود، آخرین کاری که ما برای آمادگی پیش از سخنرانی انجام می دهیم همین تنظیم اسلایدها می باشد.

ساخت حرفه‌ای اسلایدهای سخنرانی

عنوان اسلایدها همیشه بزرگ‌تر از سایر مطالب ولی با همان فونت درج می‌شوند. اگرچه برخی عناوین را رنگی وارد می‌کنند تا با تناقض بهتر رنگ‌ها موجب جلب توجه مخاطب شده باشند اما بهتر است فضای اسلایدها آن هم در یک سخنرانی رسمی و کاملا جدی، رسمی و یک‌رنگ بماند.

تنظیم تعداد اسلایدها در سخنرانی

از آن جایی که اسلایدها در سخنرانی باید با ترتیب زمانی مشخصی رد شوند لازم است که یک زمان مشخص به طور کلی برای ارائه آن‌ها معین کنید. اسلایدهای سخنرانی تفاوتی با غذایی که می‌خورید ندارد و بنابراین باید برای مخاطب هضم شود. برای این که اسلایدهای سخنرانی هم به خوبی هضم شوند باید به خودتان و البته مخاطبان زمان بدهید.

عادت ساخت اسلاید در تعداد بالا برای سخنرانی ها، روند اشتباهی است که همه ما به نحوی با آن درگیر شده ایم. اما قانون نانوشته ای برای تولید اسلایدها وچود دارد که می گوید: اسلاید هر چه کم تر، هر چه مختصر و حاوی کلیدواژه های بیشتر، بهتر.

به طور کلی پاورپوینت، نقش وسایل کمک های اولیه را دارد. این وسایل هرگز کار اصلی را به خودی خود انجام نمی دهند و تنها قرار است شما را پشتیبانی کنند. پس هر چه قدر بیشتر باشند تنها دور و اطراف شما را شلوغ شده اند. به علاوه اسلایدهای پاورپوینت برای مخاطبان شما هستند؛ نه خودتان!

ساخت حرفه‌ای اسلایدهای سخنرانی

بسته به اطلاعاتی که مخاطب باید در اسلاید مشاهده کند، منطقی به نظر می رسد که مطالب پیچیده خرد شده و به مطالب ساده تر با سایز بزرگ تر تقسیم شوند. این کار تعداد اسلایدها را بالا می برد. مثلا اگر قرار باشد درباره مخاطرات طبیعی صحبت کنید، بهتر است زیرمجموعه های آن از جمله سیل، طوفان، زلزله و …در اسلایدهای مختلفی قرار گیرند.

تعداد مرسوم اسلایدها و تسلط سخنران

برای پیدا کردن این سوال که چند اسلاید نیاز دارم، به حرف دیگران به هیچ وجه توجه نکنید. برخی فکر می کنند ۵ اسلاید برای سخنرانی ۱۵ دقیقه ای کافی است؛ در حالی که برخی معتقدند در یک سخنرانی یک ساعتی تا ۱۰۰ اسلاید را هم می توان پشت سر گذاشت!

چنان چه قبلا هم گفته شد به طور کلی تعداد مرسوم اسلایدها در سخنرانی های مختلف به شیوه های زیر محاسبه می شود:

  1. قانون ۱۰/۲۰/۳۰: طبق این قانون برای سخنرانی ۲۰ دقیقه ای از ۱۰ اسلاید استفاده می شود و هر اسلاید باید حاوی متونی با فونت ۳۰ باشد.
  2. قانون ۱۵/۲: طبق این قانون هر اسلاید می تواند حداقل ۱۵ ثانیه و حداکثر ۲ دقیقه روی صفحه نمایش شما قرار گیرد. میانگینی بین این بازه زمانی را می توان اتخاذ کرد.

ساخت حرفه‌ای اسلایدهای سخنرانی

در باب افزایش مهارت سخنران و تسلط بر مطالب توجه داشته باشید که مهم ترین روش کاربردی برای ارائه کامل و هر چه بهتر، تمرین و تمرین است. به یاد داشته باشید که اگر برای تهیه‌ محتوای سخنرانی خود ۲۰ ساعت وقت صرف کردید، برای ارائه‌ آنها نیز باید دو برابر همان وقت را صرف کنید.

سخنرانی را کلیک کنید

  • کیمیا یزدانی